Příprava nemovitosti na prodej

Když nakupujete, prodejci se snaží útočit na co nejvíce vašich smyslů. Chtějí zaujmout a přesvědčit vaše podvědomí. To u mnohých zájemců rozhodne zda koupí, či nikoliv. Rozumová složka rozhodnutí pouze potvrzuje. Taková je dnes doba, ve které žijeme, aniž si to mnohdy uvědomujeme. Kvalitně provedená příprava nemovitosti  na prodej uvedené skutečnosti respektuje.

První krok: nabídková cena v souladu s tržní hodnotou

Je třeba rozlišovat mezi subjektivní hodnotou, objektivní (směnnou) hodnotou, tržní hodnotou a tržní cenou (informace naleznete v příspěvku Tržní hodnota a cena). Pokud se chcete pokusit prodat nemovitost za co možná nejvyšší cenu, potřebujete nejprve znát její tržní hodnotu. Odhad tržní hodnoty může provést i laik, ovšem za podmínek, že dodrží odborný postup (základní principy naleznete v článku Tržní hodnota nemovitosti). Na základě odhadu tržní hodnoty a zvolené prodejní strategie pak stanovíte výchozí nabídkovou cenu, za kterou začnete nemovitost nabízet. Pokud nabídkovou cenu určíte bez znalosti tržní hodnoty nemovitosti, dopustili jste se chyby, která vás bude něco stát. Informace o dalších obvyklých chybách prodávajícího naleznete v článku Chyby při prodeji nemovitosti.

Druhý krok: příprava nemovitosti na prodej

Buď chcete zájemce spíše odradit, protože si nejste zcela jisti, jestli chcete nemovitost prodat. Nebo skutečně chcete prodat a pak je vaším úkolem usnadnit zájemci jeho rozhodnutí o koupi. Jeho součástí je i specializovaná příprava nemovitosti na prodej. Většinou platí, že abychom mohli dosáhnout skutečného úspěchu, musíme nejprve vynaložit určité úsilí. V případě prodeje nemovitosti je to stejné. Úspěšný prodej stojí určité úsilí.

Jste-li k nemovitosti vázání citovým poutem, první úkol je se od něj odstřihnout. Až se vám to podaří, můžete se pustit do vyklizení nemovitosti. Vše, co není (resp. nemůže být) součástí prodeje, vykliďte a odvezte. Berte to jako přípravu na stěhování.

Je důležité, aby nemovitost působila jako dobře udržovaná. Zaměřte se na opravu drobných vad. Nejen technických (kapající baterie, vrzající dveře, nefunkční osvětlení, vypadávající dveřní klika, atd.), ale i estetických.

Zájemce si potřebuje představovat, jak vaši nemovitost bude obývat či využívat on. Vše co mu připomíná vaši osobu a způsob života tyto představy ruší. Cílem je tedy odosobnění nemovitosti.

Výsledný efekt ještě umocníte tím, že se pustíte do vymalování. Pak je ten správný čas na pokud možno dokonalý úklid.

Patří-li k vaší nemovitosti příslušenství (vedlejší stavby), platí v přiměřeném rozsahu vše, co bylo dosud zmíněno.

Můžete-li ovlivnit jak vypadá okolí a přístup k prodávané nemovitosti, rozhodně to udělejte. Stejně jako v jiných situacích platí, že nedostanete druhou šanci udělat dobrý první dojem.

Třetí krok: zdokumentování nemovitosti

Zdokumentování prodávané nemovitosti bude sloužit jako jeden z podkladů pro prezentaci vaší nemovitosti v rámci propagace.

Čtvrtý krok: propagace

Přípravná fáze je završena propagací. Ta mj. zahrnuje kdy, kde a jakým způsobem bude nemovitost nabízena. Je žádoucí, aby propagace byla v souladu se zvolenou prodejní strategií. Pokud se vám ozve zájemce, následuje fáze prodejní. Ta začíná přípravou na prohlídku.